برترین خودرو سازان جهان
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
برترین خودرو سازان جهان
نوشته شده در چهار شنبه 23 ارديبهشت 1393
بازدید : 2641
نویسنده : محسن مکس
ایران خودرو 



بی تردید اولین نشانه ای که در صنعت خودروسازی ایران مطرح شد، آرم حک شده بر روی پیکان بود. تصویری از یک ارابه باستانی و شمایلی از یک اسب در حال حرکت در سال های میانی دهه 40 بر روی پیکان نقش بست. نشانه ای که گهگاه در تبلیغات فروش پیکان به حرکت در می آمد و به صورت انیمیشن جان می گرفت. این آرم تا پایان تولید پیکان در اردیبهشت سال جاری بر روی این خودرو باقی ماند؛ در حالی که سه سال از خلق نشانه جدید بر روی خودروی جدید ملی می گذشت. لازم به ذکر است که تایپوگرافی نام ایران خودرو توسط استاد بیژن جناب طراحی شده است. 

سمند 



سمند پیش از آنکه در خط تولید انبوه قرار بگیرد نشانه خود را یافته بود. در کشاکش سخت خودروی ملی مسوولان ایران خودرو طراحی آرم جدیدی برای این محصول را به معرض فراخوان عمومی گذاشتند و در نهایت طرح استاد مرتضی ممیز که یک سر اسب زیبا بود به عنوان زیباترین و بهترین اثر برای قرار گرفتن بر روی بدنه خودروی سمند برگزیده شد. طرحی که آشکارا با نام خودرو هم همخوانی داشت. 

سایپا 



لوگوی سایپا نیز طراحی استاد ممیز می باشد. این آرم علاوه بر تحرک، واجد صفاتی چون بالندگی و توسعه است که تبدیل به یکی از آشناترین نشانه های صنعتی ایرانی شده است. 

آئودي

.



چهار حلقه آرم آئودي نمايانگر چهار شرکت کنسرسيوم اتويونيون است که با ادغام در يکديگر اين شرکت را بنا نهادند :د.کا.و , هورش , واندرر , ائودي. 
پس از جنگ نام آئودي (به زبان لاتين يعني " بشنو" حذف گرديد اما در سال 1965 مجددا انتخاب شد.از طرف ديگر اين نام به نوعي جناس معنايي با کلمه Hoerchدر زبان آلماني دارد که به معني شنيدن است و نام يکي از بنيان گذاران شرکت نيز مي باشد

.

رو-ور

.



روورها گروهي راهزن دريايي يا سرگردان در درياها بودندچيزي شبيه وايکينگها و از همين رو کشتي وايکينگها هميشه و به اشکال گوناگون در نشان روور وجود داشته است .

.

لامبورگینی

.


.


داستان لامبورگینی از زمانی آغاز شد که آقای فروچو لامبورگینی برای ذکر چند ایراد فنی در مورد اتومبیل فراری خود به آقای فراری مراجعه کرده بود. وی پس از یک بحث و جدل طولانی با فراری ، با یک پاسخ تحقیر آمیز مواجه شد: تو از ماشین های اسپرت و سرعتی چیزی سرت نمی شود ! 
شاید حرف آقای فراری درست بود چون لامبورگینی یک تراکتورساز بود ولی یک تراکتور ساز مصمم ، با اراده و رویا پرور. آقای لامبورگینی پس از دریافت این پاسخ تحقیرآمیز تصمیم گرفت خود اتومبیل مورد علاقه اش را بسازد. 
او به شهر خود برگشت ، چند مکانیک و مهندس حرفه ای را دور خود جمع کرد و در سال 1963 اولین اتومبیل لامبورگینی را به بازار ارائه کرد. 
مدل 350gtv نقطه آغازی برای کمپانی لامبورگینی بود.کمپانی که بعدها با ساخت انواع اتومبیل های سرعتی قدرتی بلای جان فراری شد. در آرم کمپانی لامبورگینی یک گاو خشکگین مشاهده می کنید که گارد گرفته و آماده حمله به حریف خود است. آیا می دانید این آرم از کجا آمده است؟ 
کارخانه لامبورگینی در شهر تورینوی ایتالیا واقع شده. Toro در زبان ایتالیایی به معنای گاو و torino به معنای گاو کوچک است. تمامی محصولات ساخت شهر تورینو به آرم یک گاو وحشی منقش هستند (همانند تیم فوتبال یوونتوس تورینو). علاوه بر آن آقای لامبورگینی متولد ماه اردیبهشت بود. علامت ماه اردیبهشت نیز ثور یا گاو است. پس برای نمایش دادن قدرت و توان بالای اتومبیل های لامبورگینی ، چه علامتی بهتر از گاو خشمگین؟! 
در خصوص نام مدل های مختلف لامبورگینی آیا می دانید چرا اکثر نام های مدل های لامبورگینی ریشه اسپانیایی دارند؟ نام اکثر مدل های لامبورگینی از گاوهای وحشی صاحب نام ورزش گاوبازی (در اسپانیا برگزار می شود) به عاریت گرفته شده. آقای لامبورگینی ترجیح داد تا قدرت و توانایی اتومبیل های ساخت خود را به قدرت گاوهای وحشی معروف تشبیه کند. از جمله این گاوهای معروف می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
دیابلو (شیطان) 
مورسیه الگو (خفاش یا خون آشام) 
کانتاچ (صلعقه) 
میورا (یک نژاد معروف از گاوهای مخصوص ورزش گاوبازی) 
گالاردو (یک نژاد معروف از گاوهای مخصوص ورزش گاوبازی) 
جالپا یا خالپا (پرخاشگر یا عصیانگر) 
اسپادا (شمشیر) 




لوتوس









.




Anthony Colin Bruce Chapman موسس كارخانه Lotus در سال 1928 در انگلستان در خانواده اي معمولي متولد شد . 
اولين ماشين با نام Lotus توسط Colin Chapman در گاراژ منزل دوست دختر وي در سال 1946 يا 1947 ساخته شد . 
در بالاي لوگو حروف نوشته شده نشان دهنده حروف اول نام موسس كارخانه اقاي Anthony Colin Bruce Chapman مي باشد . در زير اين حروف نام كارخانه يعني Lotus' نوشته شده است . چرا آقاي Anthony Colin Bruce Chapman نام كارخانه را Lotus' نهاداطلاع دقيقي در دسترس نيست . 
رنگ سبز (British Racing Green, ) رنگ محبوب اتومبيلهاي انگليسي در دوران تاسيس كارخانه بوده است و رنگ زرد نمادي از روزهاي روشن و افتابي بوده است كه اقاي Anthony Colin Bruce Chapman براي كارخانه ارزو مينموده




جیپ








.




لوگو جيپ به صورت فعلي همان طور كه مشاهده مي كنيدنماي جلوي اتومبيل را نشان مي دهد . اين شكل شامل 2 دايره به نشانه چراغهاي جلوماشين و چندين خط عمودي به عنوان grill هاي اتومبيل هستند . 


كلمه جيپ نيز در بالايلوگو نوشته شده است .( و در حقيقت پيام و معني لوگوي فعلي خيلي واضح است ) 
جيپ به عنوان يك اتومبيل نظامي شروع به كار نمود و بعدها به عنوان يك مدل Willys-Overland شناخته شد و در حقيقت در ابتدا لوگو و آرم خاصي براي اين اتومبيلوجود نداشت و از سال 1946 كه اين اتومبيل به عنوان يك اتومبيل غير نظامي در بازارمعرفي گشت تا سال 1963 كلمه جيپ با فونت خاصي درون يك پرانتز ، تنها نشانه و ارماين اتومبيل بود . 
احتمالا اولين چيزي كه شبيه به لوگو جيپ ظاهر شد در سال 1963در وسط چرخ فرمانهاي مربوط به Wagoneer and Gladiator بود . به طور هم زمان Kaiser نيز اسم Willys را حذف و از عنوان Kaiser Jeep به عنوان يك مارك جديد و مجزااستفاده نمود و ارمي كه استفاده شد يك دايره با 2 ربع طلايي و 2 ربع قرمز رنگ وكلمه جيپ در ميان ارم بود . بعد از اين كه AMC در سال 1971 كارخانه جيپ را خريدارينمود رنگ طلايي را با ابي جايگزين نمود . 
نكته جالب در مورد لوگوي جيپ ان است كهدر روي اتومبيل هيچ گاه ارم مورد نظر ديده نشده بلكه تنها كلمه جيپ نوشته مي شود واز لوگو تنها براي تبليغات تجاري استفاده مي گردد .


.




هیوندای




.








.




HMC يا Hyundai Motor Company يك كارخانه اتومبيل سازي در جنوب كره است . اتومبيل هاي هيونداي در سراسر جهان وجود دارند . كارخانه هيونداي در سال 2003 بزرگترين كمپاني توليدي ماشين در كره و 7 امين در دنيا بود . شعار اين كارخانه چنين است : "Drive your way" 
موتورهاي هيونداي در حقيقت قسمتي از كارخانه Hyundai Motor Company است كه به ساخت موتورهاي Kia نيز اشتغال دارد . 
لوگو هيونداي يك بيضي است كه حرف اچ ( با فونت خاص و بيضي مانند ) درون آن يادآور مارك هوندا مي باشد . همچنين مي توان آن را به نوعي سمبلي از هدف كارخانه براي پيشرفت ناميد . بدين صورت كه بيضي نمادي از گسترش و افق جهاني است و حرف اچ مورب نمادي از 2 انسان ( 
يعني كارخانه و مشتري ) كه دست مشاركت داده اند . 


.

دوج
.
.
دوج همون طور که گفته شد یعنی جاخالی دادن ولی در اصل فامیلیه برادرایی بوده که تو سال 1914 این کمپانی رو تاسیس کردن،
کروت به غیر از معنی ناو اسم زنونه انگلیسیه هم هست (فکر کنم به این خاطره که این اسمو رو ماشین گذاشتن چون نسل اولش ماشینای نسبتا کوچکی هم بوده)
چلنجر هم که به معنی مبارز طلب هست به غیر از جنبه ی تبلیغاتیش، به عقیده طراحای این ماشین از ماشینای تو کلاس خودش هم از لحاظ امکانات هم از لحاظ قدرت، بهتر بوده به این خاطر این اسمو روش گذاشتن
همی هم به زبان یینانی یعنی نیمه ونصف، از کلمه hemisphere به معنی نیم دایره گرفته شده و چون محفظه ی احتراق موتورهای همی، فرمی شبیه نیم دایره بود این اسمو رو موتوراشون گذاشتن
avenger هم یعنی انتقام جو
 
میتسوبیشی
.
.
گرچه میتسوبیشی فقط ۲۵ سال در انگلستان زندگی کرد اولین خودرو خود را در سال ۱۹۱۷ ساخت. 
.تاریخچه شرکت به سال به سال ۱۸۷۰ باز میگردد هنگامی که اولین کشتی خود را ساخت.سه الماس ملخ کشتی است. واژه میتسوبیشی به معنای سه منشور است. اخیرا مطرح شده است که این نشان از ترکیب دو نشان خانوادگی تشکیل شده و نمایانگر هیچ بخشی از یک کشتی نیست.ارتباط این نشان با کشتی تصور اشتباهی است که به دلیل سابقه کشتی رانی و کشتی سازی شرکت در اذهان ایجاد شده است
.
رنو
.


.
الماس رنو اولین بار به عنوان آرم ایستاده روی درب موتور ظاهر شد و بوق خودرو در پشت آن قرار میگرفت. در سال ۱۹۲۲ قسمت مرکزی نشان برای خروج هوا بریده شد.این نشان شکل امروزی خود را از سال ۱۹۲۴ بهمراه دارد.
.
اسکودا
.
.
شبیه یک بوقلمون در حال پرواز است اما بوقلمون ها پرواز نمی کنند که شاید برای مدلهای اولیه اشکودا بد هم نبود.اما این نشان در واقع یک پیکان بالدار است که معنای آشکاری بجز مفهوم کلی سرعت ندارد.
.
سوبارو
.
.
سوبارو اولین کارخانه ژاپنی تولید کننده خودرو بود که نام خود را از زبان خودش استخراج کرد. این نشان اشاره به گروه شش تایی ستارگان خوشه پروین در صورت فلکی ثور دارد که در زبان ژاپنی به نام موتسورابوشی نیز خوانده میشود.
.
ولوو
.
.
ولوو در زبان لاتین به معنای ” من می گردم” است و دایره پیکاندار نشان قراردادی فولاد است . دایره و پیکان همچنین یاذآور سپر و نیزه مریخ است که سمبل شیمیایی برای آهن نیز هست(هر یک از سیارات کلاسیک با یک فلز شناخته می شدند.
مشتریان اغلب به آرم شرکتها توجه زیادی نشان میدهند، زیرا این علامتها بر "ارزش" محصولات و خدمات میافزایند. گاه این "ارزش" به مهمترین عامل تحریک کننده مشتریان برای خرید و استفاده از محصولات و خدمات ، تبدیل میشود. 
این جا است که علامت تجاری و یا آرم معنایی گنگ مییابد. قبل از هر چیز این "ارزش" دقیقا به چه معنا است؟ 
ارتباط نوع محصول و نام شرکت و ارزش مطروحه نیز بسیار با اهمیت است. حرفهایهای بازاريابی، همه این موارد را تبلیغات مینامند.مشتریان عاشق تبلیغات هستند، بنابراین آرم ها را نیز دوست دارند. خبرگان در امر بازاریابی، انتخاب یک آرم یکدست و کامل را کلید همه مشکلات بازاریابی میدانند.
.
شورولت
.
.
ریشه نشان شورولت، که یکی از برندهای جنرال موتورز به عنوان پرفروش ترین خودروساز دنیا است به یکی از سفرهای ویلیام دورانت، موسس این شرکت به پاریس در سال 1907 باز می گردد. دورانت آنچنان مسحور طرح زیبای کاغذ دیواری خود قرار گرفته بود که تکه ای از آن را کند و داخل کیف پول خود قرار داد. چند سال بعد در سال 1913 او این تکه را مبنای طراحی لوگوی طیفی از خودروهای تولیدی خود که نامشان را از لوئیس شورولت، راننده مسابقات سرعت به عاریت گرفته بودند قرار داد.
شاید باور کردن اینکه یک تکه پاره پاره کاغذ دیواری الهام بخش کسی بوده که با کنار هم قرار دادن چند شرکت خودروساز بزرگ ترین تولیدکننده خودرو را به وجود آورد شاید کمی سخت باشد. اما این داستان تقریبا با واقعیت انطباق دارد. سفر او به پاریس و آن تکه کاغذ دیواری لوگوی شرکتی را رقم زد که اکنون از آن به عنوان "ضربان قلب آمریکا" یاد می شود. در ابتدا همه شرکت ها اصرار داشتند نمادی فلزی از لوگوی خود را بر روی قسمت جلویی کاپوت بر روی رادیاتور نصب کنند اما بعدها بیشتر به استفاده از نمادهای رنگارنگ که روی حفاظ جلویی رادیاتور یا به اصطلاح جلوی پنجره قرار می گرفت، روی آوردند.
.
BMW
.
.
BMW که کماکان یکی از تولیدکنندگان خودروهای مجلل است از وقتی به تولید موتور هواپیما روی آورد آرم امروز خود را برگزید. در این آرم بخش آبی رنگ درون حلقه نمادی از حرکت پره های هواپیما تلقی شده است. وضع در مورد اکثر تولیدکنندگان قدیمی دیگر هم به همین منوال است نشان پورشه به نماد شهر اشتوتگارت، جایی که این خودرو در آنجا متولد شد شباهت دارد. نشان فولکس واگن، که در سال های منتهی به جنگ دوم جهانی پایه عرصه حیات گذاشته مخلوق فرانس ریمپیسه، از مهندسان روزهای آغازین حیات این شرکت است. ریمپیسه همان کسی بود که در اواخر دهه 30 میلادی موتور فولکس قورباغه ای را طراحی کرد. در سال 1939 و زمانی که فولکس قورباغه ای محبوب هیتلر بود و از آن به عنوان لذت از مسیر قدرت یاد می کرد لگوی اصلی که ریمپیسه در رقابتی درون سازمانی آن را طراحی کرده و به خاطر این خلاقیت 50 مارک برنده شده بود با چرخ دنده ای احاطه شد که نشان رسمی جبهه کارگری آلمان بود اما پس از جنگ دوم جهانی این دنده از لوگو حذف شد.
.
فراری
.
.
یکی از معروف ترین کارخانجات اتومبیل سازی که محصولات آن از گران قیمت ترین اتومبیل های دنیا می باشد و تمام علاقه مندان سرعت در دنیا با این کارخانه آشنا می باشند. "انزو" که متعلق به شرکت فراری است، مدتی گران قیمت ترین خودروی جهان بود. این خودرو 660 اسب بخار قدرت داشته و 12 سیلندر می باشد. قیمت این خودرو 650 هزار دلار است.
لوگوی مربوط به این شرکت یک اسب بلند شده بر روی دو پا در یک زمینه زرد رنگ است که معمولا حروف S F به علامت Scuderia Ferrari در پایین آن مشاهده می شود. این آرم در حقیقت نشان مربوط به Count Francesco Baracca خلبان بسیار ماهر ایتالیایی در جنگ جهانی اول می باشد که همیشه این آرم را بر روی هواپیماهای خود ترسیم می نمود. Count Francesco Baracca بسیار زود در 19 جون 1918 پس از پیروزی های فردی و گروهی بسیار در گذشت و به یک قهرمان ملی تبدیل گشت. وی از این آرم استفاده کرد زیرا به علت این که در آن زمان نیروی هوایی بسیار تازه تأسیس بود و فرماندهی مجزایی نداشت گروهان وی در سواره نظان ثبت شده بود و وی بهترین شوالیه آن گروه بود.
لوگوی فراری علامت مربوط به شهر Stuttgart است و عده ای می گویند انتخاب این لوگو به این علت بوده است که خانوده وی اسب هایی زیادی در نگه داری می نمودند و عده ای می گیند وی این آرم را از روی یک هواپیمای سقوط کرده آلمانی که نشان شهر Stuttgart را بر روی خود داشته الهام گرفته است.
نکته جالب این که Stuttgart یک لغت قدیمی آلمانی به معنای مزرعه اسب می باشد که در ایتالیایی scuderia تلفظ می شود.
در 17 جون 1923 Enzo Ferrari یک مسابقه سرعت را در Ravenna برد و با مادر Francesco Baracca ملاقات کرد. کنتس Paolina (مادر Francesco Baracca) به او پیشنهاد کرد که از آرم اسب بر روی ماشین های خود استفاده کند تا برای وی خوش شانسی بیاورد. اما اولین باری که وی از آرم اسب بر وری ماشین های خود استفاده نمود 11 سال بعد در تاریخ 24 سپتامبر 1923 بود. فراری برد و از آن به بعد این اسب را سمبل خود کرد اما رنگ زرد را نیز که سمبل شهر وی یعنی Modena بود را به آرم افزود.
البته این آرم تنها برای فراری نبوده است و مثلا Fabio Taglioni نیز از این آرم برای Ducati motorbike خود استفاده می کند. پدر Taglioni یکی از دوستان Francesco Baracca بود اما با رشد سریع کارخانه فراری وی استفاده از این آرم را متوفق کرد؛ شاید به علت توافقی با کارخانه فراری و اکنون این آرم تجاری معرف کارخانه فراری در سرتاسر دنیا می باشد.
.
جاگوار
.
.
در بین خودروهای انگلیسی جاگوار لوگوی برجسته ای دارد. آنچنان که از نام خودرو برمی آید جاگوار نام یک پلنگ درنده است که دربه در به دنبال شکار می گردد. البته این روزها پلنگ جاگوار دیگر مثل سابق حریفان را گرفتار چنگال خود نمی بیند. حالا رقبای جاگوار هر یک به تنهایی قدرتی هستند.
.
CIZETA
.
.
کمپانی Cizeta در سال 1980 به وسیله Claudio Zampolli در شهر Modena در کشور ایتالیا ایجاد شد. نام Cizeta برگرفته از تلفظ ایتالیایی نام موسس کارخانه یعنی Claudio Zampol می باشد. کمپانی پس از چندین سال با ور شکستگی مواجه شد و بعد اقای Claudio Zampol به امریکا مهاجرت نمود و کارخانه خود را درکالیفرنیا با نام Cizeta Automobili USA تأسیس نمود.
لوگوی کارخانه به طور آشکاری گویایی ملیت ایتالیایی کارخانه است. این لوگو طرحی از یک سر گرگ به نشان افسانه Tiberian است. گرگی که Romulus و Remus فرزندان یتیم Mars و Rome را غذا داد و بزرگ نمود. استفاده از رنگ زرد نیز به خاطر نماد شهر Modena در ایتالیا بوده است. نام کارخانه نیز به این آرم اضافه شده است.

ژاپنی ها در مورد نشانهای جنون آمیز کمی ضعف دارند. نشان کنونی تویوتا شبیه یک گاوچران با یک کلاه بزرگ است اما در واقع سه بیضی است که معرفقلب مشتری,قلب تولیدو قلب” پیشرفت فنی در حال گسترش و فرصتهای بیکران”است که دور دو بیضی دیگر قرار گرفته است.
.


چه رابطه ای بین پزو و تندیس آزادی وجود دارد؟ پاسخ این است که یکی از اولین خودروهای پژو به نام مدل شیر شناخته میشد که نشان محلی شهر بلفورد(محل ساخت مدل مزبور)را روی خود داشت.


ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمین ,دریاو آسمان است.این نشان برای اولین بار روی دایملر ۱۹۰۹ دیده شد و ترکیبی بود برای نشان دادن تاج افتخار بنز در تاریخ ۱۹۲۶. نشان کنونی حلقه محاط بر ستاره در تاریخ ۱۹۳۷ طراحی شده است.
.


نشان پورشه نشان محلی شهر اشتوتگارت است.اسب علامت مزرعه اشتات, شاخها و خطوط مشکی و سرخ بخشی از نشان سلطنتی پادشاهی وورتمبرگ است.


علایم فوق نشان رسمی شهر میلان است و مربوط به جنگ های صلیبی میباشد انسانی که در حال خورده شدن است یک مسلمان یا یک کودک است .(بسته به اینکه چه کسی داستان را تعریف کند)
.




شما ممکن است تصور کنید دو علامت رو به بالا در آرم نظامی سیتروئن به معنای حرکت رو به اعتلا و نزدیک شدن به مهندسی پیشرفته باشد.اما چنین نیست آندره سیتروئن کار در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده آغاز کرد و علامت نظامی دو تایی در واقع سمبل دندانه های چرخ دنده هستند.







دست راست آقای فورد ; آقای هارولد ویلز در دوران نوجوانی از راه چاپ کارت ویزیت امرار معاش میکرد .پس در سال ۱۹۰۳ هنگامی که هنری در جستجوی یک آرم برای شرکت خود بود آقای ویلز ماشین چاپ قدیمی مدل جان بول خود را گردگیری کرد.
مدل ظاهری آرم همان چیزی بود که برای کارت ویزیت خودش استفاده کرده بود.بیضی در سال ۱۹۱۲ ظاهر شد و رنگ آبی در سال ۱۹۲۷ اضافه گردید. 








آرم کنونی فیات با پنج خط مایل در سال ۱۹۸۲ روی مدل اونو ظاهر گشت .هنگامی که آقای ماریو میائولی مدیر بخش طراحی فیات در حال رانندگی پشت کارخانه میرافیوری بود و برق قطع شده بود. ماریو آرم بزرگ فیات را بر فراز کارخانه دید که نور خفیف غروب از میان حروف می تابید و فورا طرحی از آن برداشت.چند خط بین حروف معرف فاصله هایی است که نور از میان حروف نام شرکت می تابید.







مانند آلفا رومئو سمبل شهر بولونیا است که این خودرو برای اولین بار در آن تولید شد.





آرم مزدا چیزی بیش از یک لاله خوش فرم است.این آرم توسط ری یوشیمارا یک شرکت مشهور در زمینه تصویر سازی است تکامل یافته است حرف V نمایانگر بالهای باز شده است و در فرهنگ مزدا به معنای ابتکار, درک هدف, لطافت است


:: موضوعات مرتبط: آموزشی , ,
:: برچسب‌ها: آرم شرکتهای خودرو سازی جهان , عکس , برترین خودروساز های جهان , اتومبیل های جهان , لوگو خودروها , سیتروئن , مرسدس بنز , فراری , اطلاعاتی درمورد , تحقیق , سایپا , پورشه , جاگورا , شورلت , سیزتا , بی م وی , آئودی , فولکس واگن , آلفارومئو , فورد , فیات , مازاراتی , مزدا , میتسوبیشی , مدل جدید , روور , اشکودا , استون مارتین , لامبورگینی , مک لارن , سوبارو , تویوتا , مزدا , دنگ فنگ , اکتروس , ولوو , پژو , رنو ایران خودرو , ,



مطالب مرتبط با این پست
.